Zó bepalen scholen de groepsindeling
Jacqueline Wouda | 4 december 2017In de laatste periode van het schooljaar wordt de groepsindeling voor het nieuwe schooljaar bekend gemaakt. Je krijgt te horen welke juf of meester je kind volgend jaar krijgt en of de groep intact blijft. Hoe komt die groepsindeling tot stand en welke criteria worden gevolgd?
Combinatiegroepen, splitsen en leerlingen husselen
De kleuters van groep 1 bereiken uiteindelijk allemaal groep 8. Maar op veel scholen is de kans groot dat de samenstelling van de groep gedurende de schoolloopbaan van je kind één of meerdere keren wisselt. Soms worden groepen gesplitst, of juist samengevoegd tot combinatiegroepen.Op sommige scholen is het beleid om de groepen van tijd tot tijd door elkaar te husselen. Andere kunnen niet anders, doordat de leerlingenaantallen dalen en ze moeten bezuinigen op personeel.
Hoe komt een nieuwe groep tot stand?
Er zijn geen voorgeschreven regels waaraan scholen zich moeten houden bij de groepsindeling. Veel scholen hebben echter wel op papier vastgelegd welke criteria ze aanhouden bij het maken van de groepsindeling. Zaken waarmee rekening wordt gehouden zijn bijvoorbeeld:- een goede mix tussen kinderen die makkelijk leren en leerlingen die meer moeite hebben met de lesstof
- de verdeling tussen jongens en meisjes
- niet langer dan twee jaar bij dezelfde leerkracht
- liever niet bij broertjes/zusjes in de klas
Bij vriendjes of vriendinnetjes in de klas?
Vriendschappen tussen kinderen staan soms wel en soms ook niet in dit lijstje. Het is waarschijnlijk het eerste waar jij en je kind naar kijken, maar voor de school niet het belangrijkste. Die heeft het leerproces als topprioriteit.Meestal wordt wel geprobeerd bevriende kinderen bij elkaar in de klas te houden, maar soms worden vriendjes bewust gescheiden omdat kinderen te afhankelijk van elkaar zijn of als de vriendschap een negatief effect heeft op de leerprestaties of de sfeer in de groep.
Groepsindeling niet altijd voor ieder kind ideaal
Kinderen indelen in nieuwe groepen is een ingewikkelde klus, waarbij de school het eigenlijk nooit goed kan doen. Natuurlijk kijkt de school als het goed is zorgvuldig naar de individuele belangen van de kinderen, maar uiteindelijk staat het totaalplaatje voorop. Er zullen dus altijd kinderen zijn voor wie de nieuwe groepsindeling niet de beste oplossing is.
Lees ook:
Niet eens met de groepsindeling? De do's en don'ts
Wie staat er voor de klas? (En maakt dat wat uit?)
1 reactie
Reageerik wil graag groepjes maken voor de nieuwe plekken in de klas 20 kinderen
Reageer op Giulia