Tempolezen is lezen tegen de klok
Jacqueline Wouda | 23 augustus 2017Snel kunnen lezen is een belangrijke vaardigheid om informatie te kunnen verwerken. Daarom wordt er op school veel aandacht aan besteed. Op de meeste scholen wordt het leestempo twee keer per jaar getoetst door middel van de 'drieminutentoets' en een AVI-toets.
Tempolezen is een oefenvorm om het leestempo omhoog te krijgen. Sneller lezen is belangrijk, omdat kinderen dan makkelijker onthouden wat ze gelezen hebben. Wanneer kinderen te langzaam lezen, zijn ze vaak de eerste woorden al vergeten voordat ze bij het laatste woord zijn aangekomen. Een veelgebruikte methode in groep 3 om het leestempo te verhogen is Veilig en vlot, waarin het automatiseren van het woordbeeld (los van de context) een sleutelrol speelt.
Ook na groep 3 blijft het verhogen van het leestempo een belangrijk aandachtspunt, dat tot in groep 8 aan de orde komt. Immers, hoe hoger het leestempo, hoe meer stof je in korte tijd kunt verwerken. Dat is een belangrijke vaardigheid voor het vervolgonderwijs. Veel kinderen vinden tempolezen saai, omdat het bestaat uit het lezen van losse woorden zonder context.
Drieminutentoets
De drieminutentoets (DMT) is een test om het leestempo en technisch leesniveau van je kind vast te stellen. De leerling moet in één minuut zo veel mogelijk woorden van een kaart met losse woorden lezen en dat drie keer met verschillende kaarten. De drieminutentoets wordt in groep 3 tot en met 7 tweemaal afgenomen: in januari/februari en in mei/juni. In groep 8 alleen in januari/februari. In het artikel Woordjes lezen in de drieminutentoets lees je precies wat deze toets inhoudt, hoe de toets afgenomen en welke normering er geldt. Wil je je kind laten oefenen voor de DMT, lees dan eerst Oefenen voor de drieminutentoets, heeft dat zin? (het korte antwoord: nee). Bij dat artikel vind je ook voorbeelden van leeskaarten zoals die worden gebruikt in de drieminutentoets.
AVI-toets
AVI-toetsen zijn een middel om vast te stellen op welk AVI-niveau een leerling leest. Bij deze toets leest de leerling een kaart met een tekst, oplopend in moeilijkheidsgraad. Het gaat hierbij om de vlotheid waarmee de leerling de tekst kan voorlezen. De meeste scholen nemen AVI-toetsen af in januari/februari en mei/juni.
Meer weten over lezen? Zie ook:
- Het ene lezen is het andere niet
- Technisch lezen, wat is dat eigenlijk?
- Hakken en plakken, zoemend en zingend lezen
- AVI-niveau, wat moet je er thuis mee?
- Lekker langzaam lezen (blog van Hester IJsseling, leerkracht groep 3)
- Oefenen voor de DMT, heeft dat zin?
1 reactie
ReageerMijn zoon is 6 jaar en moet ook tempolezen op school en wil nu thuis ook niet meer lezen.Er moet geen druk op tempolezen liggen als niet alle leerlingen nog goed kunnen lezen. Op die manier gaan veel jonge kinderen een hekel krijgen aan lezen en dit kan ook aanleiding geven tot faalangst.Je moet kinderen net plezier laten krijgen in lezen op school waardoor ze van boeken en lezen gaan houden.
Reageer op Frans