Structuur helpt kleuters bij leren rekenen
Jacqueline Wouda | 31 augustus 2017Kleuters leren beter en sneller rekenen wanneer in de klas een gestructureerd rekenprogramma wordt aangeboden. Kinderen in groep 1 en groep 2 hebben baat bij het gebruik van prentenboeken over rekenen, kringgesprekken, rekenspelletjes en liedjes.
Ook korte, gerichte bordspellen of spellen met de computer helpen bij een betere ontwikkeling van de telvaardigheid en het getalbegrip van kleuters.
Dit zijn bevindingen uit onderzoek van de Groningse wetenschappers Annemieke Jacobse en Egbert Harskamp onder 6800 basisschoolleerlingen in Engelstalige landen. Een gestructureerdere rekenaanpak in de kleuterklassen is ongebruikelijk in het Nederlands onderwijssysteem. Voor oudere kinderen biedt een rekenaanbod met systematisch gebruik van visuele hulpmiddelen, zoals blokjes en kralenkettingen, volgens de onderzoekers veel voordelen.
Dit zijn bevindingen uit onderzoek van de Groningse wetenschappers Annemieke Jacobse en Egbert Harskamp onder 6800 basisschoolleerlingen in Engelstalige landen. Een gestructureerdere rekenaanpak in de kleuterklassen is ongebruikelijk in het Nederlands onderwijssysteem. Voor oudere kinderen biedt een rekenaanbod met systematisch gebruik van visuele hulpmiddelen, zoals blokjes en kralenkettingen, volgens de onderzoekers veel voordelen.
'Visualisering is goede werkwijze'
"Visualisering is een goede methode voor iets oudere kinderen"', vertelt Egbert Harskamp, bijzonder hoogleraar Effectieve leeromgevingen van de Rijksuniversiteit Groningen. "Voor het optellen en aftrekken tot 100 blijkt bijvoorbeeld het aanbieden van rijen blokjes of een kralenketting in een tienstructuur de rekenprestaties aanzienlijk te verbeteren, mits er een duidelijke opbouw in de methode zit.
Ook voor rekenen met het metriekstelsel is visualisering een goede werkwijze. Voor Nederlandse scholen is er het probleem dat rekenmethodes wel visuele modellen voor optellen en aftrekken bevatten, maar dat deze modellen doorgaans niet op een gestructureerde manier samenhangen. Het door elkaar gebruiken van deze modellen kan voor leerlingen verwarrend werken."
Ook voor rekenen met het metriekstelsel is visualisering een goede werkwijze. Voor Nederlandse scholen is er het probleem dat rekenmethodes wel visuele modellen voor optellen en aftrekken bevatten, maar dat deze modellen doorgaans niet op een gestructureerde manier samenhangen. Het door elkaar gebruiken van deze modellen kan voor leerlingen verwarrend werken."
Computer goed hulpmiddel in rekenonderwijs
Verder is het gebruik van de computer in het rekenonderwijs effectief. Harskamp: "In Nederlandse rekenmethodes loopt de behandeling van verschillende vormen van rekenen door elkaar en worden in een les diverse onderwerpen aangeboden.
Educatieve computerprogramma's hebben als voordeel dat ze op een consistente manier zijn opgebouwd en de stof onderdeel voor onderdeel aandragen. Bovendien bieden goed ontworpen computerprogramma's instructie-, controle- en feedbackonderdelen voor leerlingen. En de leraar kan bijhouden hoe de prestaties van de leerlingen vorderen en waar bijsturing nodig is."
Educatieve computerprogramma's hebben als voordeel dat ze op een consistente manier zijn opgebouwd en de stof onderdeel voor onderdeel aandragen. Bovendien bieden goed ontworpen computerprogramma's instructie-, controle- en feedbackonderdelen voor leerlingen. En de leraar kan bijhouden hoe de prestaties van de leerlingen vorderen en waar bijsturing nodig is."
De studies zijn gedaan in Engelstalige landen. Ze gaan over getalbegrip, hoofdbewerkingen, meten en meetkunde, verhoudingsrekenen (procenten, breuken en verhoudingen) of het oplossen van toepassingsopgaven. Er waren in totaal ruim 6800 leerlingen uit het primair onderwijs bij betrokken.
0 reacties
Reageer