'Schrijven moet apart vak worden op school'
Jacqueline Wouda | 23 januari 2018Schrijft jouw kind onleesbaar? Hij is niet de enige. Aan het eind van groep 4 heeft bijna de helft van leerlingen een belabberd handschrift. Hoog tijd dat scholen weer meer aandacht gaan besteden aan schrijven met de hand, vindt het Platform Handschriftontwikkling.
Het liefst ziet het Platform dat schrijven een apart vak wordt op de basisschool en niet meer als onderdeel van het vak taal wordt gegeven. Vandaag, op de internationale dag van het handschrift, heeft het Platform een petitie aangeboden aan de Tweede Kamer waarin dit wordt bepleit.Vorig jaar bleek uit onderzoek van kinderfysiotherapeut Anneloes Overvelde dat ruim 30 procent van de basisschoolleerlingen moeite heeft met leren schrijven. Eind groep 4 heeft de helft van de kinderen een slecht of onleesbaar handschrift.
Het Platform Handschriftontwikkeling ziet dat met lede ogen aan. Kinderen die op de basisschool goed leren schrijven, hebben daar hun hele leven plezier van, zo stelt het Platform. Zo komt het nu bijvoorbeeld vaak voor dat kinderen op de middelbare school lagere cijfers halen omdat hun docenten het handschrift niet kunnen ontcijferen.
Schrijven is goed voor de hersenontwikkeling
Bovendien is schrijven met de hand heel goed voor de hersenontwikkeling. Op de website van het Platform Handschriftontwikkeling staat een lijst met wetenschappelijk onderzoek waaruit dit blijkt. Schrijven activeert grotere hersengebieden met betrekking tot denken, taal en werkgeheugen. Daarnaast worden er belangrijke verbindingen aangelegd tussen de linker- en de rechterhersenhelft. Goed voor de concentratie, goed voor de motoriek, goed om te sneller te denken.Daarnaast is schrijven een heel goede manier om informatie te verwerken en in het geheugen op te slaan. Samenvattingen schrijven – gewoon met de hand – is een beproefde methode om voor een toets te leren. Steeds vaker adviseren leraren in vreemde talen bijvoorbeeld ook om bij het woordjes leren niet meer blind te varen op handige apps en oefenprogramma’s, maar juist ook om de woorden gewoon met pen en papier op te schrijven.
2 reacties
ReageerIk werk met I.S.K leerlingen die van oorsprong Tigrinya of Arabisch H hebben leren schrijven. Hoe leer ik ze stap voor stap aan elkaar schrijven en niet de letters tekenen.
Reageer op Rion CuypersHallo Rion, Net als bij kinderen die leren schrijven, kost het voor anders-gealfabetiseerden tijd en een systematische didactiek voor technisch schrijven voordat ze vloeiend schrijven en het schrift hebben geautomatiseerd. Laat je leerlingen veel ‘schrijfkilometers’ maken met een goede schrijfmethode. Meestal wordt voor deze doelgroep gekozen voor het blokschrift, omdat dit makkelijker leerbaar is dan verbonden schrift en meer overeenkomt met de letters zoals die gelezen worden. Het is belangrijk dat je leerlingen niet alleen de lettervormen leren, maar ook het juiste letterspoor (het ‘weggetje’ van de letter) en de letterverbindingen. In het begin zijn bij het schrijven hulplijnen nodig. Gebruik daarom geen standaardschriften maar kies voor schriften met een liniatuur die afgestemd op beginnende schrijvers. Veel van die schriften zien er te kinderachtig uit voor ISK-leerlingen, maar met wat zoeken kun je ook schriften vinden die wel geschikt zijn deze doelgroep, bijvoorbeeld deze: https://bit.ly/3Hi2Jxe , deze: https://bit.ly/3hjKDAp of deze: https://bit.ly/3JSuNcw. Besteed veel aandacht aan een goede schrijfmotoriek, een ontspannen schrijfhouding en een goede pengreep (https://www.heutinkvoorthuis.nl/nl/schrijven/page/1226/). Dit zijn voorwaarden voor een vloeiende schrijfbeweging. Ook kan het helpen om te laten schrijven met een (ergonomische) vulpen of (driekantig) (vul)potlood. Hiermee kun je niet te hard op het papier drukken, waardoor je er sneller zacht en ontspannen mee kunt schrijven. In onze webshop vind je diverse pennen en potloden die speciaal voor dit doel zijn ontworpen (https://bit.ly/3has95u). Als je de leerlingen met een met potlood laat schrijven in plaats van met een pen, kies dan voor een vrij hard potlood (H of HB); B potloden zijn zachter en meer om te tekenen. Verder is het goed om niet te veel te laten gummen tijdens het schrijven. Tussendoor gummen en verbeteren verhindert vloeiend schrijven (en het dwarsboomt het verklanken van het woord). Laat woorden daarom eerst helemaal afschrijven en eventueel daarna nog een keer schrijven als de leerling niet tevreden is met het resultaat.
Reageer op Heutink voor thuis