School is sáái!; begint al vanaf groep 5
Jacqueline Wouda | 17 augustus 2017'School is stom.' Of 'sáái' of 'zonde van m'n tijd'. Verwacht je zulke uitspraken van je kind pas op de middelbare school te horen? Dan kun je nog behoorlijk opkijken. Motivatieproblemen steken al vanaf groep 5 van de basisschool de kop op, zo blijkt uit onderzoek.
Dat de motivatie voor school afneemt op de middelbare school, was langer al bekend. De lage motivatie van Nederlandse leerlingen is zelfs een internationaal bekend fenomeen. Uit onderzoek van Lisette Hornstra, die hier op promoveerde aan de Universiteit van Amsterdam, is gebleken dat voor sommige leerlingen de motivatieproblemen zelfs al op de basisschool beginnen.
Tot groep 6 is er nog niet zo veel aan de hand. Alle leerlingen zijn ongeveer even gemotiveerd om hun best te doen op school. Daarna blijkt de motivatie van jongens, kinderen uit achterstandswijken en leerlingen met een niet-westerse allochtone afkomst te verslechteren. Bovendien gaan de motivatieproblemen hand in hand met mindere schoolprestaties. En dat is dan weer extra vervelend, want juist goed cijfers zijn een boost voor de motivatie.
Tot groep 6 is er nog niet zo veel aan de hand. Alle leerlingen zijn ongeveer even gemotiveerd om hun best te doen op school. Daarna blijkt de motivatie van jongens, kinderen uit achterstandswijken en leerlingen met een niet-westerse allochtone afkomst te verslechteren. Bovendien gaan de motivatieproblemen hand in hand met mindere schoolprestaties. En dat is dan weer extra vervelend, want juist goed cijfers zijn een boost voor de motivatie.
Lager schooladvies
'Zorgwekkend', noemde Hornstra haar bevindingen dan ook. 'Als jongens en achterstandsleerlingen minder gemotiveerd zijn, heeft dat gevolgen voor hun leerresultaten', zei ze in het Onderwijsblad. 'Dat kan consequenties hebben voor het niveau waarop ze in het voortgezet onderwijs terechtkomen.'
Overigens stelde de onderzoekster wel vast dat de werkhouding van alle leerlingen in groep 8 verbetert, waarschijnlijk vanwege de Cito-toets (ten tijde van het onderzoek was dit nog de niet-verplichte toets in februari -red.) en het schooladvies dat in schooljaar wordt gegeven.
Maar volgens Hornstra gaan de leerlingen niet beter hun best doen uit eigen motivatie, maar door aansporingen van buitenaf: ouders en leerkrachten sporen kinderne aan hun best te doen om op een hoger schoolniveau terecht te komen.
Overigens stelde de onderzoekster wel vast dat de werkhouding van alle leerlingen in groep 8 verbetert, waarschijnlijk vanwege de Cito-toets (ten tijde van het onderzoek was dit nog de niet-verplichte toets in februari -red.) en het schooladvies dat in schooljaar wordt gegeven.
Maar volgens Hornstra gaan de leerlingen niet beter hun best doen uit eigen motivatie, maar door aansporingen van buitenaf: ouders en leerkrachten sporen kinderne aan hun best te doen om op een hoger schoolniveau terecht te komen.
Werkhouding meisjes wordt beter gewaardeerd
Ook al doen ze in groep 8 dan meer hun best, in vergelijking met andere leerlingen, bijvoorbeeld meisjes, wordt de werkhouding van jongens, achterstandskinderen en allochtone leerlingen in groep 8 over het algemeen minder positief beoordeeld door leerkrachten.
In de woorden van Hornstra slagen deze kinderen er minder goed in "gemotiveerde gedragingen te laten zien die door leerkrachten opgevat kunnen worden als tekenen van een goede werkhouding". Leerkrachten hebben mogelijk een voorkeur voor gedragingen die meer typisch zijn voor meisjes, autochtone leerlingen of leerlingen met een hogere sociaal-economische status, aldus Hornstra.
In de woorden van Hornstra slagen deze kinderen er minder goed in "gemotiveerde gedragingen te laten zien die door leerkrachten opgevat kunnen worden als tekenen van een goede werkhouding". Leerkrachten hebben mogelijk een voorkeur voor gedragingen die meer typisch zijn voor meisjes, autochtone leerlingen of leerlingen met een hogere sociaal-economische status, aldus Hornstra.
0 reacties
Reageer