Rekenen in de keuken – groep 7 en 8
Jacqueline Wouda | 26 april 2022Vanaf een jaar of tien kunnen kinderen min of meer zelfstandig koken en bakken. De meeste kinderen doen dit met veel plezier. Mooi meegenomen! Niet alleen vanwege alle lekkers dat ze maken, maar ook omdat hun rekenskills in de keuken een flinke boost krijgen. Met de tips uit deze blog, maak je het extra uitdagend.
Koken en bakken bieden een geweldige kans om thuis op een leuke manier met rekenen bezig te zijn. Vooral de rekenonderdelen die veel kinderen in groep 7 en 8 moeilijk vinden, komen voorbij: rekenen met gewicht en inhoud. En dat in een realistische situatie, net zoals in die moeilijke contextsommen in de toetsen!In deze blog geven we voorbeelden van hoe je daar op in kunt spelen. Die suggesties zijn voor groep 5 en 6, maar ook relevant voor kinderen in groep 7 en 8. Combineer ze met de leuke en leerzame keukenactiviteiten hieronder. Daarmee leert je kind niet alleen om rekenen in het dagelijks leven te gebruiken, maar is z/hij ook bezig met planning, problemen oplossen, kritisch denken, Engels en nadenken over voedsel en voeding.
Bakken binnen budget
Geweldig natuurlijk, zo’n keukenprins of -prinses in huis. Maar het kan behoorlijk duur uitpakken. Voor je het weet ziet niet alleen je keuken eruit alsof er een bom is ontploft, maar staat er ook 22 euro minder op je bankrekening. En dat allemaal voor een half-mislukte red velvet taart. Je keukenkastjes puilen inmiddels uit met allerlei potjes dure ingrediënten waarvan er ooit een snufje of een druppeltje nodig was, maar die nu tegen hun houdbaarheidsdatum aan lopen. Herkenbaar? Tijd om jouw thuisbakker of -kok te leren om met een budget te werken!
Bepaal van te voren hoeveel geld je wil uitgeven en laat je kind een recept uitzoeken dat binnen het budget blijft. Laat je kind zien dat bij veel recepten zowel het aantal porties als een prijs per portie staat vermeld. Daarmee kan je kind berekenen wat het totale recept kost.
Met die prijs per portie zit er echter een flinke adder onder het gras. Die prijs wordt namelijk berekend met de hoeveelheid van de ingrediënten die daadwerkelijk voor het recept wordt gebruikt. Maar je moet vaak veel meer kopen.
Een voorbeeld: als je één nootmuskaat gebruikt, koop je in de supermarkt een zakje van vier, à € 1,59. Als je zeker weet dat je die drie andere ook gaat gebruiken, kost die ene nootmuskaat uit het recept dus ongeveer 40 cent (1,59:4). Maar doe je er niets mee en liggen ze over een jaar muffig achterin de la, dan betaal je eigenlijk € 1,59 om nootmuskaat in je recept te gebruiken.
Door hierover met je kind te praten, leert je kind kritisch te kijken naar prijzen en na te denken over geld. Het is niet alleen een mooie manier om te leren omgaan met geld, maar het maakt ook bewust van voedselverspilling. Kijk maar eens samen in de keukenkastjes hoeveel potjes kruiden en specerijen daar staan waar je nooit iets mee doet.
Overleg bij het bespreken van het budget dus ook wat je precies verstaat onder dit budget. Gaat het om het bedrag dat je kind vandaag in de supermarkt moet afrekenen? Gaat het om het exacte bedrag per portie? Welke randvoorwaarden kun je stellen? Bijvoorbeeld: een potje kaneel mag je wel kopen, ook al heb je maar 1 theelepel nodig, want kaneel gebruiken we vaak. Maar een zakje steranijs niet, want dat gebruiken we normaal nooit.
Leren in de keuken
Calorieën berekenen
Half-mislukt of niet, die red velvet taart gaat natuurlijk wel op tot de laatste kruimel. Daarmee krijg je zo’n 350 kcal binnen (als je het bij één portie houdt én de beslagkom niet uitlikt). Dat is zo’n 20 procent van de dagelijkse energiebehoefte van een 11-jarige. Smikkel de taart lekker op, maar grijp de gelegenheid ook eens aan om hieover te praten. Leg je kind uit dat calorieën eenheden zijn die de energie in voedsel meten en dat het consumeren van meer calorieën dan nodig gewichtstoename kan veroorzaken.Bekijk samen de etiketten op voedingsmiddelen en bespreek hoe de voedingswaarde wordt weergeven. Meestal gaat dit om kcal per 100 gram. Soms wordt een portie als eenheid gebruikt. Maar hoe groot is zo’n portie? En is dat inderdaad net zo veel als je kind als portie gebruikt? Spoiler: vaak niet!
Door het aantal calorieën in je voeding te berekenen, worden niet alleen de rekenvaardigheden van je kind versterkt, maar het maakt ook bewust van het belang van een evenwichtige voeding.
Laat je kind bij een volgende kook- of baksessie de energiewaarde eens meenemen in de planning. Ook dit is een vorm van budgetteren, maar dan met calorieën in plaats van euro's.
Vertalen en omrekenen
Met internet ligt de wereld open voor je kind, ook op culinair gebied. Op YouTube, Instagram en TikTok zie je het ene na de andere lekkers voorbij komen. Compleet met uitleg hoe je het maakt (‘super easy’ natuurlijk; laat je kind maar ontdekken dat ook hier de dingen vaak mooier worden voorgesteld dan ze in het echt zijn) en met lijstjes van wat je nodig hebt: 7 oz van dit, 1 tbsp van dat, 1 cup zus toevoegen, 2 fl ounce zo erdoor roeren en vergeet ook die pint van dat niet.Eh… kan je kind niet beter maar een ander recept zoeken? Nee joh, moedig je kind aan om juist om met dit recept aan de slag te gaan. Met een enorme dosis intrinsieke motivatie gaat je kind spontaan een fantastische uitdaging aan.
Dat begint al met het het Engels goed begrijpen. Hoe heten die ingrediënten in het Nederlands? Zijn ze hier allemaal verkrijgbaar? Zo niet, is er een alternatief (laat je kind dit zelf opzoeken op internet). En waarom gebruiken ze in Amerika eigenlijk geen kilo’s, grammen en liters? Hè, de oven moet op 380 graden. Zo ver gaat onze oven helemaal niet. O… Fahrenheit.
Tot slot die grote rekenkluif: de Amerikaanse meeteenheden en temperaturen omzetten naar Nederlandse. Laat je kind op internet een goede omrekentabel opzoeken (bijvoorbeeld hier). Tip: vraag je kind om de omgerekende ingrediëntenlijst op te schrijven en controleer deze voordat alles de kom of pan in gaat. Een rekenfoutje is namelijk snel gemaakt, zelfs niet als je kind een rekenmachine gebruikt.
0 reacties
Reageer