Reken- en taalonderwijs moet van Inspectie binnen twee jaar beter
13 april 2022
Het Nederlandse onderwijs móet beter en dat kan binnen twee jaar. Dat is de boodschap van de Inspectie van het Onderwijs bij de presentatie van haar rapport De Staat van het Onderwijs 2022. Nederlandse kinderen leren op school namelijk nog steeds niet goed genoeg rekenen, lezen en schrijven. De Onderwijsinspectie roept al langer op om het tij te keren, want Nederlandse onderwijs is inmiddels afgezakt naar de Europese middenmoot.
Steeds meer leerlingen verlaten het onderwijs terwijl ze niet goed kunnen lezen en rekenen en te weinig kennis hebben van de maatschappij. Op de basisscholen gaat het vooral niet goed genoeg met rekenen. In het voortgezet onderwijs bouwen kinderen op alle niveaus onvoldoende reken- en leesvaardigheid op. Het grootst zijn de problemen in het vmbo.Ook zijn de schoolresultaten nog niet terug op het niveau van voor de coronapandemie. Op de basisscholen hebben kinderen die nu in groep 4 of groep 7 zitten de grootste achterstanden opgelopen.
Focus op basisvaardigheden
De basisvaardigheden moeten zo snel mogelijk op orde worden gebracht, stelt de Inspectie. Ze wijst op landen als Zweden en Ierland waar een terugval in onderwijsresultaten al eerder succesvol werd omgebogen. De aanpak: focus op basisvaardigheden, niet steeds weer nieuwe dingen vragen van het onderwijs en vooral veel aandacht voor het vergroten van de kennis en kunde van leraren.Daarvoor moet iedereen doelgericht samenwerken – van beleid en wetenschap tot bestuur en school. Op die manier kan en moet volgens de inspectie in twee jaar ook in Nederland de neergaande trend worden gekeerd.
Kansenongelijkheid
Volgens de Onderwijsinspectie leiden onvoldoende reken-, taal- en burgerschapscompetenties tot een grotere kansenongelijkheid. ”Onvoldoende toerusting op deze punten veroorzaakt niet alleen persoonlijk leed in iemands leven, de optelsom ervan is een groeiende groep Nederlanders die niet mee kan doen, zich buitengesloten voelt of het eigen leven moeilijk op orde krijgt. Dat veroorzaakt ook veel schade voor de kwaliteit van onze samenleving - we zijn daar nu al dagelijks getuige van. Voldoende toerusting bieden, dat is de kernfunctie van het onderwijs.“
Corona en lerarentekort
Het is niet voor het eerst dat de Onderwijsinspectie erop hamert dat de kwaliteit van het onderwijs omhoog moet. Maar door de coronapandemie en het lerarentekort kwam daar de afgelopen jaren weinig van terecht. De pandemie ligt nu achter ons, maar het leraren- en schoolleiderstekort stelt scholen voor steeds grotere problemen.
Meer dan de helft van de basisscholen wordt geregeld geconfronteerd met de gevolgen van het lerarentekort. Met veel inventiviteit en grote inzet lukt het de meeste scholen om het onderwijs draaiende te houden, maar dat geldt niet voor alle scholen. Bij een deel van de scholen is het tekort structureel en staan soms noodgedwongen een onbevoegde docenten voor de klas.
Lees hier het hele rapport: De Staat van het Onderwijs 2022
0 reacties
Reageer