Nederlandse kinderen lezen goed, maar leuk vinden ze het niet
Jacqueline Wouda | 2 januari 2018Een op de drie 10-jarigen in Nederland vindt lezen niks aan. Dat is twee keer zo veel als bij leeftijdsgenoten in het buitenland. En dat is jammer, want kinderen die lezen niet leuk vinden, lezen ook een stuk minder goed. Maar hoe zorg je dat je kind lezen leuk gaat vinden?
De Stichting Lezen, die zich bezighoudt met leesbevordering, meldt de cijfers over leesplezier op basis van een onlangs verschenen internationaal onderzoek onder basisscholieren, de Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS). “Hoewel Nederlandse leerlingen gemiddeld zeer hoog scoren op leesvaardigheid, blijven de leesscores van ‘onwelwillende’ lezers achter bij die van de rest.”
Basisscholieren die lezen leuk vinden zijn, blijken zeer vaardige lezers in het PIRLS-onderzoek. Kinderen die lezen enigszins leuk vinden, zitten nagenoeg op de gemiddelde Nederlandse leesscore. Leerlingen die lezen niet leuk vinden scoren daar ver onder. Leesmotivatie is dus de motor achter leesvaardigheid.
In opdracht van Stichting Lezen vroeg DUO Onderwijsonderzoek bijna 6.000 leerlingen tussen de acht en achttien jaar naar hun leesmotivatie. De resultaten verschenen vlak voor de jaarwisseling.
Kinderen blijken intrinsiek gemotiveerd om te lezen: zij lezen omdat zij nieuwsgierig zijn naar bepaalde onderwerpen of omdat zij zich zo kunnen onderdompelen in een verhaal.
Extrinsieke motivaties, zoals lezen om het beter te doen op school of lezen om bevestiging te krijgen van ouders en leeftijdsgenoten, zijn voor slechts een kleine groep kinderen belangrijk.
Tips om lezen leuk(er) te gaan vinden
We schreven het ook al in dit artikel over begrijpend lezen: kinderen die met plezier lezen, zullen meer gaan lezen en gaan er steeds meer van genieten (omdat ze er steeds beter in worden). Kinderen die met tegenzin lezen, bouwen minder leeservaring op en krijgen het steeds moeilijker.
Is jouw kind niet zo’n goede lezer, focus er dan vooral op dat je kind lezen leuk gaat vinden. Houdt je kind niet van boeken? Probeer dan eens strips of een leuk tijdschrift. Is je kind gek van dino’s, vulkanen of een ander onderwerp? Ga dan op zoek naar informatieve boeken over dat thema. (Zie ook: Informatieve kinderboeken - lezen over de wereld)
Meer lezen?
Beter leren lezen: 10 tips voor thuis
Boeken en leuke spelletjes rond taal en lezen vind je in onze webshop.
2 reacties
Reageerik wilde nooit voorgelezen worden en zelf lezen vind ik ook niet leuk , je zal mij nooit langer dan 2 paginas met een boek zien zitten want na 2 paginas weet ik ook niet meer wat ik gelezen heb
Reageer op matthijsOndanks het feit dat de docent al sprekend, tekenend en video of dia vertonend werkt ,zijn de leerboeken gedrukte hulpmiddelen. Ook proefwerken, tentamens en examens bestaan veelal uit geschreven teksten. Het goed formuleren van een vraag door de docent is een kunst apart. Een geval apart vormen de meerkeuzevragen waarmee in het onderwijs wordt gewerkt. Het kunnen beoordelen van de mogelijke antwoorden vraagt veel van de woord-taalkennis en de vaardigheid om nuanceverschillen in de geboden antwoorden te vinden. Voor leerlingen met een migratieachtergrond zijn meerkeuzevragen soms echt een marteling. Open vragen eisen weer schijfvaardigheid en taalgevoel Hier een voorbeeld: "uit het veld".:)Mijnheer: U heeft mijn antwoord fout gerekend ! Maar het is wat U daarnet zei. Het klopt toch ? Docent: Nou , het staat er niet.... Leerling: Ja, maar dat bedoelde ik wël.....
Reageer op Longayroux A.L.