Kind profiteert van goede band met de leerkracht
Jacqueline Wouda | 17 augustus 2017Het nieuwe schooljaar betekent voor de meeste kinderen ook een nieuwe juf of meester. Spannend! Is ze aardig, is hij streng? Dat je kind een goede band heeft met de leerkracht is belangrijk.
Leerlingen zijn meer betrokken en presteren beter als ze een goede relatie hebben met de leerkracht. Vooral risicoleerlingen profiteren extra van een goede verstandhouding met de juf of meester.
Onderzoekster Debora Roorda bestudeerde het verband tussen de persoonlijke relatie tussen docent en kind en de betrokkenheid bij school en de schoolprestaties van het kind. Zij constateert dat leerlingen meer betrokken zijn en beter presteren als ze een goede relatie met hun docent hebben, vooral naarmate de leerlingen ouder zijn.
Onderzoekster Debora Roorda bestudeerde het verband tussen de persoonlijke relatie tussen docent en kind en de betrokkenheid bij school en de schoolprestaties van het kind. Zij constateert dat leerlingen meer betrokken zijn en beter presteren als ze een goede relatie met hun docent hebben, vooral naarmate de leerlingen ouder zijn.
Een persoonlijke relatie met de leerkracht is vooral belangrijk voor leerlingen met een lage sociaaleconomische status, leerlingen met leerproblemen en voor jongens.
Volgens Roorda kunnen leerkrachten daar extra op inzetten: "Leerkrachten zouden bijvoorbeeld kunnen laten merken dat ze in de kinderen geïnteresseerd zijn en om hen geven. Daarnaast is het belangrijk dat leerkrachten ruimte laten voor de eigen inbreng van kinderen."
Leerkrachten blijken echter minder vriendelijk en ondersteunend te zijn voor storende kinderen, terwijl deze kinderen zelf niet minder vriendelijk zijn voor de leerkracht. Daarnaast stellen leerkrachten zich dominanter op bij teruggetrokken kinderen, waardoor deze kinderen steeds passiever worden.
Volgens Roorda kunnen leerkrachten daar extra op inzetten: "Leerkrachten zouden bijvoorbeeld kunnen laten merken dat ze in de kinderen geïnteresseerd zijn en om hen geven. Daarnaast is het belangrijk dat leerkrachten ruimte laten voor de eigen inbreng van kinderen."
Leerkrachten blijken echter minder vriendelijk en ondersteunend te zijn voor storende kinderen, terwijl deze kinderen zelf niet minder vriendelijk zijn voor de leerkracht. Daarnaast stellen leerkrachten zich dominanter op bij teruggetrokken kinderen, waardoor deze kinderen steeds passiever worden.
Negatieve relaties extra schadelijk op basisschool
Het verband tussen positieve, warme relaties en meer betrokkenheid en betere schoolprestaties is groter in het voortgezet onderwijs dan in het basisonderwijs. Voor kinderen op de basisschool geldt dat juist een negatieve, conflictvolle relatie tussen leerkracht en kind een sterker (negatief) effect heeft op de betrokkenheid en schoolprestaties. "De negatieve gevolgen van een slechte relatie in het basisonderwijs maken het des te belangrijker om vroeg in te grijpen als het tussen een docent en leerling niet lekker gaat", stelt Roorda.
Interpersoonlijke vaardigheidstraining helpt
In het onderzoek kregen leerkrachten een interpersoonlijke vaardigheidstraining waarmee zij de relaties met teruggetrokken kinderen konden verbeteren. "De training had geen effect op de kinderen, maar wel op de leerkrachten"' aldus Roorda. "We constateerden dat leerkrachten na de training minder dominant werden. Dan ontstaat er meer ruimte voor eigen inbreng van het kind."
Bron:
Leerkracht-kindrelaties en interactieprocessen: effecten op het leergedrag van leerlingen en wederkerige invloeden tussen leerkracht en kind’, 2012, Anneke Roorda, Universiteit van Amsterdam, in opdracht van de de Programmaraad voor het Onderwijsonderzoek.
0 reacties
Reageer