Hoe kun je je als ouder het beste voorbereiden op de tien minuten gesprekken?
Juf Sanne | Sanne Ramakers | 20 januari 2018Als ouder krijg je minstens twee keer per jaar een contactmoment met de leerkracht van jouw kind om de vorderingen te bespreken tijdens de zogeheten tien minuten gesprekken. Nu zijn tien minuten zo voorbij en wellicht blijf je als ouder met vragen zitten. Daarom is het goed om je van te voren voor te bereiden op zo'n gesprek. In dit blog geven meester Sander en juf Sanne advies hoe je dat zou kunnen doen.
Elke week beantwoorden meester Sander en juf Sanne een vraag van een ouder op Heutink voor Thuis. De week stelden Sander & Wies, ouders van Jouke & Jorn, ons de volgende vraag:Hoe kunnen wij ons het beste voorbereiden op het aanstaande tien-minutengesprek?
Meester Sander en juf Sanne geven raad in de video en in dit blog. Klik op de afbeelding om de vlog te bekijken.
Een contactmoment met de leerkracht van jouw kind komt over het algemeen twee tot drie keer per jaar voor. In een tienminutengesprek krijg je de kans om de vorderingen van je kind te bespreken. Het is zeker goed om van tevoren na te denken over een aankomend gesprek.
Observeer je kind
Bekijk het gedrag van je kind als hij uit school komt. Hoe reageert je kind en welke emotie overheerst? Wat valt je op in het gedrag van je kind? Vertoont hij dit gedrag consequent? Er zijn kinderen die zich op school voorbeeldig gedragen en thuis vervelend gedrag laten zien.Het kan zijn dat je kind je met dat gedrag iets wil zeggen, dat er een probleem is en hij zich daar vervelend over voelt. En niet alle kinderen zijn in staat dit in een gesprek te uiten. Thuis voelen ze zich veilig en dan komt de frustratie naar boven.
Het is zeker raadzaam om dit bij de leerkracht aan te geven en te bespreken. De leerkracht kan dan het functioneren van je kind op school eens extra onder de loep nemen.
Voer een gesprek met je kind
Het is goed om voor het gesprek met de leerkracht even met je kind te praten. Is je kind tevreden over de gang van zaken op school? Wat gaat er goed en wat kan er beter?
Maak een lijstje
Je wilt natuurlijk niets vergeten te vragen en daarom is het handig om van tevoren de vragen even op te schrijven. De tijd voor het gesprek ligt vast dus probeer de vragenlijst wel te beperken. Bekijk vooraf welk onderwerp je het belangrijkst vindt, en graag aan de orde zou willen stellen.
Iedereen wil het beste voor je kind
Zowel jij als de leerkracht willen het beste voor je kind. Vertrouw op de expertise van de leerkracht en zie deze als bondgenoot. Als de leerkracht aangeeft dat er een probleem is met je kind, probeer dan niet in de verdediging te schieten of verwijten te maken. Stel vragen aan de leerkracht over het probleem en benadruk dat je samen het probleem wilt oplossen.
Compliment
Het is ook voor de leerkracht plezierig om iets positiefs terug te krijgen. Als je kind aangeeft het fijn te hebben op school, zal de leerkracht het zeker waarderen wanneer je dit benoemt. Probeer dit ook te doen als er problemen zijn. Het draagt bij aan een positieve sfeer van het gesprek en het toont je betrokkenheid.
Afspraken
Als er tijdens het gesprek afspraken zijn gemaakt, kan je de leerkracht vragen om een gespreksverslag waarin deze afspraken zijn opgenomen. Dit verslag vormt dan de leidraad voor een eventueel vervolggesprek.
Meer lezen over dit onderwerp:
Checklist voor het tienminutengesprekSamen of apart naar het tienminutengesprek
Informeel contact op school is belangrijk
Praten over je kind, niet over de cijfers
Zorgen over volgend schooljaar: bespreek ze op tijd
0 reacties
Reageer