Ook in groep 4 blijft het belangrijk dat je kind thuis veel leest. Want hoe meer je kind leest, hoe beter je kind gaat lezen. Krijg je jouw kind maar moeilijk aan het lezen? Met de tips van meester Sander en juf Sanne wordt jouw kind een echt leesmonster! Met gratis download.
Dit leert je kind in groep 4
Dit leert je kind in groep 4
Zit jouw kind dit schooljaar in groep 4? Dan is het als ouder handig om te weten wat je kind dit schooljaar allemaal gaat leren. Op deze pagina splitsen we dat per vakgebied voor je uit.Groep 3 en 4 horen bij elkaar: in deze groepen wordt een stevig fundament gelegd, waarop in de hogere groepen wordt voortgebouwd. Qua lesstof is groep 4 dus een voortzetting en uitbreiding, maar dat gaat met flinke sprongen. Best pittig dus, maar er is ook veel ruimte voor herhaling van wat in groep 3 is aangeleerd.
Taal in groep 4
-
Lezen en begrijpen wat je leest
In 4 worden taal, lezen en schrijven meer van elkaar gescheiden als ‘aparte’ vakken. Je kind bouwt verder aan zijn leesvaardigheid. De zinnen worden langer en de woorden worden ingewikkelder, waardoor je kind al leuke verhalen kan lezen.
Lees meer
Ging het in groep 3 nog voornamelijk om het leesproces (het zogeheten technisch lezen), in groep 4 komt er ook aandacht bij voor wát je kind leest en het begrijpen van de teksten (begrijpend lezen). Door middel van vragen over de gelezen tekst wordt bekeken of je kind wel echt snapt wat hij of zij heeft gelezen. Ook leert je kind dit jaar het alfabet. -
Ook het leestempo wordt belangrijk
In groep 4 wordt het leestempo steeds belangrijker. Nu je kind de elementaire leeshandeling beheerst, is het tijd om leeskilometers te maken. Door veel te oefenen gaat de leessnelheid omhoog en lukt het steeds beter om moeilijkere woorden te lezen.
Lees meer
Sneller lezen is belangrijk, omdat kinderen dan makkelijker onthouden wat ze gelezen hebben. Wanneer kinderen te langzaam lezen, zijn ze de eerste woorden al vergeten, voordat ze bij het laatste woord zijn. Daarnaast is een goed leestempo domweg noodzaak om in de hogere groepen niet in de problemen te komen.
Geschikte oefenboekjes voor thuis
-
Goed spellen is best lastig
In groep 4 wordt spelling steeds belangrijker. In groep 3 begon het spellingonderwijs met het aanleren van ‘klankzuivere’ woorden of ‘luisterwoorden’: dat zijn woorden die je net zo schrijft als je ze uitspreekt: kaas, raam, dop. Het spellen daarvan gaat eigenlijk vanzelf.
Lees meer
Lastiger wordt het bij woorden die niet klankzuiver zijn. Peer klinkt bijvoorbeeld als pir en mooi klinkt als mooj. Waarom schrijf je lopen en niet loopen? En dan zijn er nog die woorden waarvan je gewoon moet weten hoe je ze schrijft: woorden met ei/ij, au/ou, s/z, ch/g. Best ingewikkeld, maar je kind gaat het allemaal leren in groep 4. -
Dit leert je kind
- Lezen: AVI-E4, instructieve teksten (zoals een recept), naslagwerken, alfabet
- Schrijven: Aan elkaar, hoofdletters
- Stellen: korte (functionele) tekstjes, plezier in schrijven ontwikkelen
- Spreken/luisteren: deelnemen aan gesprekken, meningen herkennen
- Spelling: Woorden op –nk, -uw, -eeuw, -ieuw, -aai, -ooi, -oei; medeklinkerclusters als schr-, -mst, -cht; gebruik ei/ij, au/ou, c/k, g/ch; stomme e, open/gesloten lettergrepen (lopen/loop), gebruik hoofdletters, punt, vraagteken, uitroepteken
- Woordenschat uitbreiden
-
Meer lezen
- Beter leren lezen: 10 tips voor thuis
- Zo wordt ook jouw kind een echt leesmonster!
- AVI-niveaus, wat moet je er thuis mee?
- Zo leert je kind beter begrijpend lezen
- Waarom voorlezen belangrijk is (ook als je kind al zelf leest)
- Wat staat daar? Tips voor een beter handschrift
- Wat kun je doen om je kind meer woorden te leren?
Op de meeste scholen wordt het schrijfpotlood in groep 4 omgeruild voor een (ergonomische) vulpen of balpen
Rekenen in groep 4
-
Tafels leren: eerst inzicht, dan pas stampen
De belangrijkste rekenklus voor kinderen in groep 4 (en groep 5) is het aanleren van de tafels. Tegenwoordig wordt begonnen met inzicht kweken van wat tafelsommen eigenlijk zijn, daarna worden de tafels uit het hoofd geleerd. Ook gaat je kind dit jaar eenvoudige keersommen en deelsommen uitrekenen.
Lees meer -
Klokkijken tot op het kwartier
Hoe laat is het? In groep 4 neemt het klokkijken echt een vlucht. Na hele en halve uren in groep 3 leert je kind dit jaar ook kwartieren en soms (afhankelijk van de rekenmethode) 5 voor/over heel en half. Ook wordt vaak al kennisgemaakt met een digitale klok.
Lees meer
Leren klokkijken is een complexe vaardigheid die heel wat oefening vergt, ook thuis. -
Grote sommen tot 100
Optellen en aftrekken tot 20 is voor je kind als het goed is nu gesneden koek. Deze sommen zijn 'geautomatiseerd', zoals dat heet. In groep 4 worden de getallen groter en gaat je kind rekenen tot 100. Bij tellen gaat het nog verder: tot 1000.
Lees meer
Om met grotere getallen te kunnen rekenen, is het belangrijk dat je kind begrijpt dat een getal bestaat uit 'tienen' en 'enen' (46 is bijvoorbeeld 4 tienen en 6 enen). De getallenlijn is een belangrijk hulpmiddel bij het ontwikkelen van getalbegrip.
-
Uit het hoofd rekenen
In groep 3 is het nog normaal dat kinderen bij het rekenen hun vingers gebruikt. Op een gegeven moment hebben de kinderen de sommen zo goed geautomatiseerd dat ze hun vingers niet meer nodig hebben. En dat is maar goed ook, want in groep 4 zijn de getallen zo groot dat je niet genoeg vingers meer hebt...
Lees meer
In elke groep zijn echter wel een paar kinderen die toch op hun vingers blijven tellen. Doet jouw kind dat ook? Probeer je kind dan spelenderwijs (bijvoorbeeld met dobbelstenenspelletjes) met rekenen te laten oefenen. -
Dit leert je kind
- Automatiseren t/m 20
- +/- t/m 100
- Getalbegrip: inzicht in getallenstructuur t/m 100
- Inzicht: in x en : (verhaaltjessommen)
- Meten: inzicht in centimeter, meter, kilometer
- Klokkijken: kwartieren en soms 5 voor/over heel en half, kennismaking digitale klok
- Kalender: dagen en datums
- Inzicht en strategieën voor de tafels van 1 t/m 5 of 1 t/m 10 (afhankelijk van methode)
-
Meer lezen
- Tafels leren door te bewegen
- Spelletjes maken de tafels leuk
- Tips om thuis te oefenen met tafels leren
- Spelenderwijs oefenen met de tafels
- Waarom tafels leren een blijvertje is
- Thuis oefenen met de tafels
- Klokkijken: Hoe leert je kind dat?
- 10 Tips om je kind te leren klokkijken
- Gratis spellentips voor leren klokkijken
- Thuis beter leren rekenen met dobbelstenen
- Koken en bakken: ideale leerschool voor meten en wegen
Geschikte oefenboekjes voor thuis
Wereldoriëntatie in groep 4
-
De buitenwereld wordt belangrijker
Op de meeste scholen krijgen kinderen in groep 4 nog geen geschiedenis of aardrijkskunde als apart vak. Toch gaat je kind dit schooljaar al gestructureerder aan de slag met wereldoriëntatie. Ook ter voorbereiding op de hogere groepen, waarin deze vakken een belangrijke plaats innemen.
Je kind leert plattegronden begrijpen, maakt kennis met kaartlezen en ontwikkelt een tijdsbesef aan de hand van begrippen als dagen, maanden en jaren.
Op steeds meer scholen wordt wereldoriëntatie niet meer als losse vakken maar geïntegreerd aangeboden. Aan de hand van thema's ontdekken de leerlingen de wereld en zien ze de samenhang tussen geschiedenis, aardrijkskunde, natuur, techniek en burgerschap. -
Dit leert je kind
- Verkeer: veilig oversteken, veilig fietsen, eenvoudige voorrangsregels
- Godsdienst: verhalen, feesten, gebruiken
- Natuur en techniek: indeling dieren in zoogdieren/vogels/vissen; voedsel van mens en dier; invloed van de seizoenen; van buitenaf waarneembare inwendige lichaamsdelen (hart, longen, spieren, botten, zintuigen); magnetisme; vorm van de maan, stand van de zon; gezondheid; milieu
- Aardrijkskunde: bekijken van de kaarten van Nederland, Europa en de wereld via actualiteit en vakantie; eigen woonplaats; weer; verschil stad-dorp
- Geschiedenis: werk en vrije tijd (vroeger en nu); beroepen; gezagsverhoudingen; hunebedden; ridders en kastelen; middeleeuwse stad; trekschuit, diligence, eerste trein; herdenking Tweede Wereldoorlog; maanlanding; samenleving met veel culturen; rol van televisie
Sociaal-emotionele ontwikkeling in groep 4
-
Ieder kind is anders
Doordat kinderen in hun vrije tijd hun eigen interesses navolgen, ontstaat er steeds meer diversiteit tussen kinderen. Allemaal bouwen ze beetje bij beetje aan hun eigen identiteit. In groep 4 beginnen vrienschappen zich steeds meer te vormen op basis van eigenschappen die kinderen aantrekkelijk vinden in elkaar. Jongens gaan vaak meer met jongens spelen en meisjes meer met meisjes.
Groepsactiviteiten worden belangrijker, samen spelletjes doen en samen leren vinden ze leuk. Ook krijgt je kind steeds meer gevoel voor verantwoordelijkheid en plichtsbesef en wordt het geweten gevormd.
-
Sinterklaas bestaat! Niet. Of toch?
Hoewel de meeste kinderen in groep 3 nog in Sinterklaas geloeven, verschijnen vaak al wel de eerste barstjes in hun rotsvaste geloof. Groep 4 is het jaar waarin bij veel kinderen de twijfel echt toeslaat. Sommige geloven niet meer en vertellen soms ook doodleuk aan de rest van de klas dat Sinterklaas niet bestaat. Voor kinderen die nog wel geloven is dat geen enkel probleem; dat Sinterklaas niet bestaat is voor hen ondenkbaar.
Rond een jaar of 8 van de meeste kinderen van hun Sinterklaasgeloof af. Dat is ook de reden dat op de meeste scholen in groep 5 wordt begonnen met lootjes trekken en surprises maken. -
Dit leert je kind
- Ontdekken van de eigen mogelijkheden, kenmerken, wensen, gevoelens, beperkingen en voorkeuren
- Oorzaken van conflicten doorgronden: tegenstellingen in belangen, opvattingen en gevoelens.
- Inleven in gevoelens, wensen en opvattingen van anderen
- Gelijktijdige deelname aan verschillende groepen met verschillende rollen
-
De overzichten met leerdoelen op deze pagina zijn een afgeleide van de door de overheid opgestelde tussendoelen en geven een globale indicatie van wat op de meeste scholen wordt gehanteerd of in de meest gebruikte lesmethodes gangbaar is. Wat je kind precies leert in een bepaalde groep, varieert echter per school. Vrijwel alle scholen houden aan het begin van het jaar een informatie-avond voor ouders waarin wordt verteld wat je kind dit schooljaar gaat leren.