Spelen en leren, het lijken vaak tegengestelde begrippen als het over het onderwijs aan jonge kinderen gaat. Terwijl ze in de dagelijks praktijk gewoon hand in hand gaan. Want jonge kinderen leren het beste door te spelen. Leerdoelen? Die leren kleuters spelenderwijs.
Dit leert je kind in groep 1
Dit leert je kind in groep 1
Zit jouw kind dit schooljaar in groep 1? Dan is het als ouder handig om te weten wat je kind dit schooljaar allemaal gaat leren. In groep 1 gaat dat leren nog met kleine stapjes en spelenderwijs. Tellen, kleuren en vormen benoemen, iets vertellen in de kring, samen spelen, rijmen, luisteren naar een verhaal: voor kleuters valt er heel wat te leren.-
Ontwikkelingssprongen bij kleuters
Kleuters ontwikkelen zich in hun eigen tempo, de een is sneller dan de ander. Het ene kind zal aan het eind van groep 1 dus meer kunnen en hebben geleerd dan het andere, maar dat geeft niet. Kleuters maken vaak flinke sprongen in hun ontwikkeling, waardoor het beeld een paar maanden later al weer heel anders kan zijn.
-
Lekker veel bewegen
Kleuters en stilzitten, dat gaat niet samen. Gelukkig krijgen kleuters op school volop de ruimte en gelegenheid om te bewegen. Vergeleken met leerlingen in de hogere groepen, hebben kleuters op school heel wat ‘beweegmomenten’, van kleutergym in het speellokaal (een gymlokaal dat speciaal is ingericht voor kleuters), lekker lang buiten spelen op schommels en fietsjes tot dans- en beweegspelletjes in de klas.
Taal in groep 1
-
Taalgevoel ontwikkelen
Taal is de basis van al het andere leren. Het stimuleren van een goede taalontwikkeling is dan ook het centrale doel van de kleuterperiode. Door voorlezen, rijmspelletjes, liedjes en kringgesprekken bouwt je kind een steeds grotere woordenschat en taalinzicht op. Ook gaat je kind spelenderwijs al een beetje bezig met letters, leert hij luisteren en zelf vertellen.
-
Dit leert je kind
- Geluiden herkennen
- Verhaaltje navertellen
- Verschil horen tussen woorden als ‘bam’ – ‘boem’
- Eerste/laatste woord benoemen in een reeks van drie
- Tien minuten luisteren
- Kennismaken met rijmen
- Krabbelen of naam naschrijven
- Kennismaken met lettergrepen
- Enkele lettersymbolen (her)kennen, zoals de M van McDonald’s
- Woordenschat uitbreiden
Spelenderwijs oefenen met taal
9 voorleestips voor ouders (poster)
Veel voorlezen is superbelangrijk voor de taalontwikkeling van je kind. Door voorlezen komt je kleuter in aanraking met nieuwe woorden en groeit het taalbegrip van je kind. Deze poster geeft nuttige tips voor het voorlezen.
Rekenen in groep 1
-
Vooral veel tellen
Rekenen in groep 1 is vooral tellen. Veel kleuters kunnen al vrij aardig het rijtje getallen van 1 tot 10 opzeggen, maar de telwoorden hebben nog amper betekenis voor hen. Van echt tellen is pas sprake als je kind daadwerkelijk getalbegrip heeft en dus waarde aan de telwoorden toekent. In groep 1 en 2 krijgen kleuters gaandeweg het ‘echte tellen’ onder de knie.
-
Dit leert je kind
- tellen tot 10
- cijfers 1-5 herkennen en 1 en 2 benoemen
- besef van begrippen meer/minder –¬ veel/ weinig – erbij/eraf – groter/kleiner – dikste/dunste – voor/naast/op
- groepjes van 2 en 3 herkennen zonder tellen
- kennismaken met seizoen, dagen van de week
- vormen: cirkel, vierkant, driehoek, rechthoek
- kleuren: rood, geel, blauw, groen
Tellen, meten en rekenen
Gratis poster: cijfers en tellen tot 10
Speciaal voor kleuters heeft Heutink voor thuis deze leuke poster gemaakt. Op een speelse manier kan je kind oefenen met tellen en de cijfers van 1 tot 10 leren herkennen. Ook raakt je kind alvast vertrouwd met het zogeheten 'getalbeeld' op dobbelstenen, wat in de hogere groepen terugkomt.
Motorische ontwikkeling in groep 1
-
Grote en fijne motoriek
Kleuters zijn lichamelijk volop in ontwikkeling. Dit geldt zowel voor de grove motoriek (rennen, hinkelen, huppelen, evenwicht bewaren), voor de fijne motoriek (kralen rijgen, potlood vasthouden) als voor de oog-handcoördinatie (sturen van een schaar, leggen van puzzelstukjes).
Aan schrijven is de kleutermotoriek nog niet toe, maar je kind doet in groep 1 en 2 al wel allemaal dingen waarmee de motoriek en oog-handcoördinatie zo worden getraind dat er in groep 3 kan worden begonnen met leren schrijven: verven, kleuren, tekenen, prikken, rijgen, kleien, papier scheuren en nog veel meer.
-
Dit leert je kind
- Grove motoriek: balanceren, klimmen, schommelen, zwaaien, koprol maken, springen, hardlopen, mikken, vangen en gooien, tikkertje, bewegen op muziek, balspelen
- Fijne motoriek: prikken, knippen, scheuren, binnen de lijntjes kleuren, goede potloodgreep, schrijfpatronen overtrekken, schrijfbeweging vanuit de vingers, kralen rijgen, blokken stapelen, rits dichtmaken, prikken op een lijn, netjes vouwen
Voor grote en kleine bewegingen
Sociaal-emotionele ontwikkeling in groep 1
-
Ik en anderen
Kleuters zijn het centrum van hun eigen wereld. Ze kunnen zich meestal nog niet goed inleven in een ander en gaan ervan uit dat de ander hetzelfde denkt en voelt als zijzelf. In groep 1 en 2 begint je kind beetje bij beetje overeenkomsten en verschillen op te merken. Je kind komt erachter dat iedereen anders is. De leerkracht stimuleert kleuters in de ontwikkeling van dit inzicht door op allerlei manieren met kleuters te praten over gedrag en emoties, bijvoorbeeld door middel rollenspellen en door verhaaltjes voorlezen.
-
Dit leert je kind
- wennen aan naar school gaan
- regels en routine eigen maken
- wachten op een beurt en beurt nemen
- iets nieuws durven uitproberen
- contact maken met klasgenoten en leerkracht
Kleuters leren al doende om te gaan met conflicten, afspraken en regels. En ze ontdekken het belang daarvan. In kleutergroepen gaan er vaak geen vijf minuten voorbij zonder ‘sociaal verkeersongeval’. Deze situaties zijn belangrijke oefenmomenten voor het leren omgaan met conflicten.
Dagritmekaarten voor thuis
Jonge kinderen houden van structuur en vinden het fijn als ze weten wat hen te wachten staat. Op school gebruiken veel leerkrachten dagritmekaarten die aangeven wat er op een dag gaat plaatsvinden. Het voorkomt dat kinderen continu vragen wat ze nu toch weer gaan doen, het helpt bij taken en geeft tijdsbesef. Heutink voor Thuis ontwikkelde speciaal voor thuis een set dagritmekaarten om dezelfde structuur ook thuis te kunnen bieden.
-
De overzichten met leerdoelen op deze pagina zijn een afgeleide van de door de overheid opgestelde tussendoelen en geven een globale indicatie van wat op de meeste scholen wordt gehanteerd of in de meest gebruikte lesmethodes gangbaar is. Wat je kind precies leert in een bepaalde groep, varieert echter per school. Vrijwel alle scholen houden aan het begin van het jaar een informatie-avond voor ouders waarin wordt verteld wat je kind dit schooljaar gaat leren.