0 Winkelmand
Inhoud winkelmand
Totaal: € 0,00
Bestel nog voor € 20,00 en profiteer van gratis verzending!
Bestellen

De leukste spelletjes voor in de auto

6 december 2017
De leukste spelletjes voor in de auto

Je zit nog geen uurtje in de auto of het klinkt al van de achterbank: “Mam, hoe ver is het nog? Zijn we er al bijna? Ik verveel me...” Gelukkig zijn er good old auto-spelletjes: eenvoudige spelletjes die je met elkaar speelt en waar je weinig tot niets voor nodig hebt. We hebben er meer dan dertig voor je verzameld. Doe vooral zelf als ouder ook mee (tenzij je achter het stuur zit en het spelletje afleidt). Voor je het weet zijn jullie op de plek van bestemming.

De autorit naar de vakantiebestemming kan voor kinderen erg lang duren. Wat moet je doen als alle puzzels in het nieuwe vakantie-doeboek zijn opgelost, als de pionnetjes van de reiseditie van Mens-erger-je-niet tussen de stoelen en bagage zijn gevallen en als je wagenziek wordt van een boek lezen of een spelletje op de smartphone spelen?

In vrijwel elke auto klinkt dan ook vroeg of laat: Zijn we er al bijna? Ik verveel me!

Dan kun je zuchten en steunen of naar de achterbank snauwen dat we er nog láng niet zijn. Of je realiseert je: de vakantie is nu echt begonnen! Oké, het is even omdenken, maar dan heb je ook wat ;)

Verveling tijdens de reis is namelijk het begin van samen leuke spelletjes spelen, van dingen doen die je in het dagelijks leven niet doet, van naar buiten kijken en de wereld ontdekken - véél leuker dan naar een schermpje turen! Dit is quality time met je gezin!
 

Leuke reisspellen

Brain cheeser | Smartgames
Bekijk
Verteldobbelstenen
Bekijk
Tekenkoffer | Maped
Bekijk
 

Klik & print: Kentekens spotten

Leeftijd: 6-12 jaar
Een ‘gouwe ouwe’ voor op de achterbank is kentekens spotten. Het leuke van verre autoreizen is dat je onderweg een heleboel auto’s tegenkomt die niet uit Nederland komen. Aan de code op het nummerbord kun je zien uit welk land een auto of vrachtwagen komt.
Download en print ons scoreformulier voor kentenkens spotten. Daarop kun je precies zien welke code bij welk land hoort én je kind kan erop bijhouden welke landen hij of zij al heeft gezien.

 

Route intekenen

Leeftijd: 8-12 jaar
Zitten je kinderen al in de bovenbouw van de basisschool? Dan is het leuk om een overzichtskaart van jullie vakantieroute te printen. Laat je kinderen zelf intekenen welk stuk al is afgelegd. Zo zien ze in één oogopslag hoe ver het nog is en het is nog goed voor hun topografie ook!
Kan je zoon of dochter al echt goed kaartlezen? Zet je navigatie dan gewoons een tijdje uit en laat je kind je vertellen welke afslag je moet nemen. Veel kinderen vinden het heel leuk om zo’n verantwoordelijke taak toegewezen te krijgen.

 

Achterbankbingo voor jong en oud

Leeftijd: 4-12 jaar
Een klassieker onder de onderwegspelletjes is achterbankbingo. Iedereen (behalve de chauffeur) krijgt een bingokaart met dingen die onderweg te zien zijn. Wie als eerste alles op zijn kaart heeft gezien, heeft bingo.
Een aanrader zijn de achterbankbingokaarten van de ANWB. Die kun je gratis downloaden. Er zijn vereenvoudigde kaarten voor kleuters, zodat ook zij leuk mee kunnen spelen. Ga je op vakantie naar Duitsland, Frankrijk, Italië of reis je met het vliegtuig? Dan kun je ook de speciale editie van achterbankbingo downloaden, die helemaal is toegesneden op jullie situatie.

 

Galgje

Leeftijd: 6-10 jaar
Al generaties lang een hit onder kinderen: galgje. De ene speler bedenkt een woord en geeft met streepjes op een papier aan uit hoeveel letters het bestaan. De andere moet letters raden. Elke letter die niet voorkomt in het woord is goed voor een onderdeel van de galg en het poppetje dat wordt opgehangen. Het woord moet geraden zijn voordat de galg en het poppetje af zijn.

 

Rustpunt-spelletjes

Leeftijd: iedereen!
Niet alleen de auto moet van tijd tot tijd worden bijgetankt, ook de inzittenden moeten tijdens een lange rit bijtanken. Weersta de verleiding om zo snel mogelijk weer verder te rijden, maar neem even de tijd om de benen te strekken, te picknicken en te spelen.
Koop voor vertrek een paar busjes bellenblaas of een doosje stoepkrijt of neem een zakje knikkers mee. Even een balletje trappen of overgooien met een frisbee doen het ook altijd goed. En waarom niet een potje jeu-de-boules spelen onderweg? Dan zit het met het vakantiegevoel wel snor! 

 

 

Stoepkrijt
Bekijk
Frisbee
Bekijk
Knikkers
Bekijk

Verspringen

Leeftijd: iedereen!
Ook op de parkeerplaats: een spelletje verspringen. Teken met een stuk stoepkrijt zeven lijnen op de parkeerplaats, met ongeveer 50 centimeter tussenafstand (maak bij kleuters de afstand wat kleiner). Nummer de lijnen van 1 tot en met 7. Neem een aanloop en probeer zo ver mogelijk te springen. Als je kinderen dat leuk vinden, kun je er een wedstrijdje van maken: wie haalt in vijf sprongen de meeste punten?

 

Bananenspel

Leeftijd: 3-5 jaar
Iedere keer wanneer iemand een gele auto ziet, roept hij ‘Banaan!’ en krijgt een punt. Degene die aan het eind van de rit (of tot de volgende pauze) de meeste punten heeft, wint. Je kunt natuurlijk eindeloos variaties verzinnen op dit spel. Iets oudere kinderen vinden het vaak leuk om uit te kijken naar een bepaald automerk.

 

Tellen

Leeftijd: 3-7 jaar
Voor jonge kinderen is tellen een echt spel. Laat je kleuter vrachtwagens of campers tellen, of auto’s waarin een hond meerijdt. Je kunt het zo gek niet verzinnen of het valt te tellen. Succes gegarandeerd.

 

Gelukkig helaas

Leeftijd: vanaf 8 jaar
Taalspelletjes zijn altijd een succes onderweg. Je hebt er niets voor nodig en ze leveren vaak grappige situaties op. Dat is ook het geval met het spelletje Gelukkig helaas. De spelers moeten om de beurt een zin zeggen, die afwisselend met helaas of gelukkig begint. Bijvoorbeeld: ‘Helaas is de benzine van de auto op.’ ‘Gelukkig gaat papa elke week naar de sportschool en kan hij de caravan zelf wel trekken.’ Je mag het zo gek maken als je zelf wilt!

 

Kilometergokken

Leeftijd: vanaf 6 jaar
Hoe lang duurt een kilometer eigenlijk? Laat je kinderen op hetzelfde moment hun ogen dichtdoen. Dan gaat de tijd in. Zodra ze denken dat er een kilometer is afgelegd, roepen ze ‘ja’ en mogen ze hun ogen weer open doen. Wie is de beste kilometergokker? Een variant: vertel over hoeveel kilometer de volgende pauze is. Laat iedereen voorspellen op welke tijd jullie daar precies aankomen. Degene die er het dichtst bij zit, heeft gewonnen.

 

Wie (of wat) ben ik?

Leeftijd: iedereen!
Eén persoon neemt een persoon of voorwerp in gedachten, de anderen moeten door vragen te stellen raden wie of wat dat is. De vragen mogen alleen met ‘ja’ of ‘nee’ worden beantwoord. Wie na tien vragen het antwoord nog niet weet, is af. Wie het goed weet te raden, mag in de volgende ronde iets in gedachten nemen.

 

Dierenslang

Leeftijd: 6-12 jaar
De eerste speler noemt een dier, bijvoorbeeld ‘eekhoorn’. De volgende moet dan een dier noemen dat begint met de laatste letter van ‘eekhoorn’, bijvoorbeeld ‘nijlpaard’. De volgende speler moet een dier met een ‘p’ verzinnen, enzovoort. Wie geen dier meer weet te noemen is af. Natuurlijk kun je dit spel ook spelen met plaatsnamen, voetballers, etenswaren….

 

Foliefröbelen

Leeftijd: 4-12 jaar
Neem een rol aluminiumfolie mee in de auto. Tijdens de rit kun je hiervan stukken afscheuren en aan je kinderen geven om er leuke vormen van te maken. Bijvoorbeeld een zwaard, een armband, een koe of een misschien wel een vliegtuig!

 

Sssst…!!

Leeftijd: iedereen!
Een ideaal spel om de rust in de auto te doen terugkeren: wie kan het langst stil zijn. Geef een teken waarop de tijd ingaat. Wie het eerst een geluid maakt, is af.

 

Gatenkaraoke

Leeftijd: iedereen!
Zet leuke kinderliedjes op en zing met z’n allen luidkeels mee. Draai dan het volume uit en blijf zelf gewoon doorzingen. Zingen jullie nog goed op het moment dat het volume weer aan gaat?

 

Frupselen

Leeftijd: 6-12 jaar
Om de beurt kiest iemand een werkwoord (bij jongere kinderen moet je even uitleggen dat een werkwoord iets is wat je doet). Bijvoorbeeld het werkwoord ‘slapen’. De andere spelers moeten proberen dit werkwoord te raden door vragen te stellen. In die vragen wordt het woord ‘frupselen’ gebruikt om het onbekende woord te vervangen. Bijvoorbeeld: ‘Kunnen dieren frupselen?’‘Heeft oma wel eens gefrupseld?’ ‘Heb ik vandaag al gefrupseld?’
Je kunt afspreken dat de vragen alleen met ‘ja’ of ‘nee’ worden beantwoord, maar als het lastig blijkt om het woord te raden, mogen er ook tips worden gegeven.

 

Lodjos zongen

Leeftijd: 6-12 jaar
Zing samen een liedje, maar vervang alle klinkers door één andere klinker, die je van tevoren samen afspreekt. Dan krijg je bijvoorbeeld: Dokkortjo Dop klom op do trop 's morgons vrog om kwort ovor zovon om do gorof on klontjo to govon. Wie het langst kan blijven zingen zonder te lachen, heeft gewonnen.

 

Rood is baas

Leeftijd: 8-12 jaar
Kies allemaal een verschillende autokleur en schrijf op een briefje de nummerborden op van de auto’s in de door jou gekozen kleur. Als iedereen vijf auto’s (nummerborden) heeft, tel je alle cijfers bij elkaar op. Ook de letters geven punten: een medeklinker is 7 punten waard, een klinker 5. De speler met het hoogste puntentotaal, heeft gewonnen. Bij jonge kinderen kun je het spel versimpelen door gedurende vijf minuten alle auto’s te tellen in de gekozen kleur. Wie de meeste auto’s heeft geteld, heeft gewonnen.

 

Vakantie-abc

Leeftijd: 8-12 jaar
De eerste speler zegt: ‘Ik ging op vakantie en zag een albatros’. De volgende speler ging op vakantie en moet iets gezien hebben dat met een B begint, de derde met een C, enzovoort. Bij oudere kinderen kun je proberen om samen een leuk verhaal te verzinnen. De zinnen hoeven dan niet steeds hetzelfde te beginnen, maar de spelregel blijft dat het laatste woord moet beginnen met de volgende letter van het alfabet. Bijvoorbeeld:
  • ‘Ik ging op vakantie en zag een albatros.’
  • ‘Huh, wat is dat een groot best, dacht ik bang.’
  • ‘Toen er ook nog een ooievaar en een vliegende dinosaurus voorbijkwamen, was er nog maar één conclusie.’
  • ‘Volgend jaar ga ik gewoon weer op vakantie naar Duckstad.’
  • ‘Daar heb je nog niet eens vliegende eenden.’

 

Fopsommen

Leeftijd: 4-12 jaar
Noem een rekensom en geef het antwoord. Je kind moet zeggen of het antwoord goed of fout is. Heeft je kind het goed, dan krijgt het een punt. Wie heeft de meeste punten na tien sommetjes?
Het leuke van dit spel is dat je de sommen qua moeilijkheid precies kunt afstemmen op het niveau van je kinderen. Bij kinderen die nog bezig zijn met leren tellen, kun je in plaats van een som een telrij (8, 9, 11, 12) opnoemen. Is je kind bezig met tafels leren, dan kan een reeks als  9-12-15-18-21 natuurlijk ook.

 

Pictionary op het autoraam

Leeftijd: 5-12 jaar
Wist je dat je het bekende spel pictionary ook prima in de auto kunt spelen? Het enige wat je nodig hebt zijn whiteboardstiften. Daarmee kun je op autoramen tekenen en de tekening gemakkelijk weer uitwissen. Bij pictionary maakt één speler een tekening en moeten de anderen proberen zo snel mogelijk te raden wat de tekening voorstelt.
Maak eventueel thuis al wat kaartjes met tekenopdrachten in verschillende moeilijkheidsgraden. Geen zin (meer) in pictionary? Met de whiteboardstiften kan je kind natuurlijk ook lekker zijn of haar fantasie de vrije loop laten.

 

Woordenwedstrijd

Leeftijd: 8-12 jaar
Probeer binnen vijf minuten zo veel mogelijk nieuwe woorden te maken met letters uit het woord ‘vakantiebestemming’. Hiervoor heb je pen en papier nodig. Heb je dat niet bij de hand, noem dan om de beurt een woord. Wie het eerst geen nieuw woord meer weet te bedenken, is af. 

 

Tien rode auto’s

Leeftijd: iedereen!
Spreek een kleur af, bijvoorbeeld rood, en ga auto’s met die kleur tellen. Na tien rode auto’s krijgt iedereen iets lekkers.

 

Kentekens zoeken

Leeftijd: 4-6
Nummerborden van andere auto’s kunnen gebruikt worden voor heel veel spelletjes. Een eenvoudig spelletje voor jongere kinderen is de opdracht uit te kijken naar kentekens met een bepaalde letter of een bepaald cijfer. Kinderen die al kunnen lezen, kunnen proberen woorden te maken van de letters die op het nummerbord staan.

 

Touwfiguren maken

Leeftijd: 5-12 jaar
Ken je het nog van vroeger? Met een touwtje om je handen de leukste figuren maken, zoals een kop-en-scholen, een parachute of een hangmat? Figuren maken met een touwtje is een van de oudste spelletjes ter wereld; er wordt zelf gedacht dat het al in de prehistorie werd gespeeld! Je hebt alleen een touwtje nodig en iemand die kan voordoen hoe je de figuren maakt. Misschien weet je ze zelf nog, kijk anders als opfrisser even op deze website. Op YouTube kun je heel veel instructiefimpjes vinden door te zoeken op 'string figure'.

 

Elastieken op de parkeerplaats

Leeftijd: 7-12 jaar
Nog zo’n vintage activiteit: elastieken. Springspelletjes doen met een grote lus van ongeveer drie meter elastiek, die twee anderen om de benen hebben. Dat kun je uiteraard niet tijdens het rijden doen, maar het is een perfect spelletje voor tijdens een rustpauze op de parkeerplaats. Op dit YouTube-filmpje laten twee meisjes zien wat voor springfiguren je allemaal kunt uitvoeren. Door te zoeken op ‘Chinese jump rope’ vind je nog veel meer filmpjes. 

Stevige springelastieken vind je in onze webshop:
Springelastieken

 

Zing een boek, raad het lied

Leeftijd: 4-12 jaar
Wie wel eens naar het tv-programma Ik hou van holland heeft gekeken, kent dit spel misschien wel. Eén persoon leest al zingend een boekje voor op de melodie van een bekend liedje. De anderen moeten zo snel mogelijk zien te raden wel liedje dit is. Kies een leuk kinderboek en een bekend kinderliedje en laat je kinderen maar raden.
Als je kinderen al zelf kunnen lezen, kunnen ze zelf ook proberen de zanger te zijn. Dat is echter wel reuze lastig, omdat het leesproces volledig geautomatiseerd moet zijn wil dit lukken. Sommige kinderen vinden dat grappig om te ervaren, andere kan het behoorlijk frustreren. Weeg dus zelf even af of je je kind laat zingen of niet.

 

Waar ligt de schat?

Leeftijd: 4-12 jaar
Eén speler neemt een plek in gedachten waar een schat verborgen ligt. De andere spelers moeten erachter zien te komen waar dat is. Ze mogen om de beurt een vraag stellen, die alleen met ‘ja’ of ‘nee’ beantwoord mag worden. Afhankelijk van de leeftijd van je kinderen kun je het zoekgebied afbakenen tot bijvoorbeeld alleen hun eigen kamer, alleen het huis, ergens in de wijk waar je woont, ergens in je woonplaats, ergens in Nederland/Europa of waar dan ook ter wereld.

 

Struikelzinnen

Leeftijd: 8-12 jaar
De kat krabt de krullen van de bank en Lientje leerde Lotje lopen langs de lange Lindelaan (maar toen Lotje niet wilde lopen, liet Lientje Lotje staan). Struikelzinnen zijn heerlijke, onuitspreekbare tongbrekers. Nog een paar voorbeelden: Als een potvis in de pispot pist, zit de pispot vol met potvispis Moeder sneed zeven scheve sneden brood. Knappe kappers kappen knap, maar de knecht van de knappe kapper kapt nog knapper dan de knappe kapper kappen kan. De postkoetskoetsier poetst de postkoets met postkoetspoets op een postkoetspoetsdoek. Tongbrekers zijn niet alleen leuk om uit te spreken, ze zijn ook een grappige leesoefening, bijvoorbeeld voor kinderen met dyslexie. Schrijf ze op een papier en je kind kan op een leuke manier oefenen met lezen.

 

Ik zag twee beren en andere wonderen

Leeftijd: vanaf 5 jaar
Zing het liedje Ik zag twee beren broodjes smeren, o het was een wonder en probeer varianten te verzinnen. Natuurlijk ken je ook ‘Ik zag twee slangen de was ophangen’ of misschien ‘ik zag twee vissen de beek vol pissen’, maar wat kunnen jullie nog meer verzinnen? Met een beetje inspiratie kan het lukken om tientallen varianten te verzinnen (én zingen!). Het is een vrolijke manier om met rijm en muziek bezig te zijn, waar zelfs kleuters al goed mee overweg kunnen.

 

Gatenalfabet

Leeftijd: 8-12 jaar
Een leuk spelletje voor kinderen die het alfabet al kennen. De eerste speler zegt het alfabet gewoon op. De tweede zegt het alfabet op, maar slaat steeds één letter over (a-c-e). De derde slaat twee letters over (a-d-g), enzovoort. Wie een fout maakt, is af. Het spel gaat door tot er een winnaar over is.

 

Rijmrijden

Leeftijd: 4-10 jaar
Jonge kinderen zijn vaak gek op rijmen. Maak er een leuk spelletje van. De één begint met een zin en de ander moet daar op rijmen. Lukt het niet om een rijmende zin te verzinnen? Bedenk dan gewoon een zin die aansluit op het voorgaande en ga vanaf daar weer rijmen. Al rijmende en rijdende ontstaan er leuke verhaaltjes: We waren net op weg En toen kregen we pech Wat was dat vervelend zeg Gelukkig kregen we hulp van een Tjech En nu zijn we weer onderweg
 

De leukste vakantiedoeboeken

Kidsweek doeboek deel 6
Bekijk
Kidsweek doeboek deel 7
Bekijk
Kidsweek doeboek deel 8
Bekijk

Goede reis!

4 reacties

Reageer
Gravatar

Wauw! Dit is zo geweldig! Allemaal screenshots genomen voor als we straks weer onderweg zijn! Danku aan de makers van deze top site!

Reageer op Lore
Gravatar

deze tips zijn super kunnen de kinderen weer 4 uur zoet zijn

Reageer op fay
Gravatar

Super fijn! allemaal tips voor mijn schoolreisje van vanmiddag.

Reageer op Anoniem

Reageer op dit artikel

  • Maximaal 1000 tekens
Uw reactie is ontvangen. Deze zal op de site getoond worden nadat deze is goedgekeurd door de webmaster.
Het verwerken van uw reactie is mislukt, probeer het nogmaals.
betaalmethodes